Evangélikus Pedagógiai Intézet

● Cím: 1085 Budapest, Üllői út 24. ● E-mail: epszti@lutheran.hu ● Telefon: +36 (1) 429-2036

facebook (1) Facebook:www.facebook.com/evangelikusneveles/   youtube Youtube: Evangélikus Nevelés   instagram (1) Instagram:evangelikusneveles

  • 1

Alsós szakmai nap - Szarvas

Alsó tagozatos regionális szakmai nap Szarvason

„A tehetség mögött köznapi szavak rejlenek: szorgalom, szeretet, szerencse, de mindenekelőtt a kitartás.”
/ James Arthur Baldwin/

A dél – magyarországi evangélikus általános iskolák tanítói regionális szakmai napon vettek részt 2017. április 12-én.

„Tehetséggondozás az alsó tagozaton”

című program Szarvason, a Benka Gyula Evangélikus Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Óvoda közreműködésével, Kriska Zsuzsa a tehetséggondozó munkaközösség vezetője áldozatos munkájának köszönhetően valósult meg.

A régió általános iskoláiból Békéscsabáról - a Szeberényi Gusztáv Adolf Evangélikus Gimnázium, Szakgimnázium, Általános Iskola, Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégiumból, Orosházáról - a Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumból, Soltvadkertről - a Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolából és Budapestről - a Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumból - érkeztek az érdeklődő tanítók 33-an.

 

A program az Ótemplomban kezdődött Lázár Zsolt esperes úr áhítatával. A szolgálatban Horváth Zoltán Olivér iskolalelkész is részt vett. Az iskolai Szivárvány színjátszó csoport kedveskedtek nekünk, majd ezután Molnár Istvánné intézményvezető köszöntötte a vendégeket. Filmvetítés segítségével megismerhettük a város életét illetve az iskola profiljába nyertünk betekintést. Megtudtuk, hogy 18 tanulócsoportban 467 diák tanul. Alsó és felső tagozatos gyermekek tudását esztétikus környezetben, tágas, világos, jól felszerelt, interaktív táblákkal ellátott tantermekben fejlesztik. Törekednek diákjaikban elmélyíteni a magyar nyelv és történelem szeretetét. Nagy gondot fordítanak a matematika (nívócsoport), az idegen nyelv (bontott csoport) és az informatika oktatására. A tanulók érdeklődésüknek megfelelően látogathatják a délutáni szakköröket, különféle foglalkozásokat, az egészséges testi fejlődést szolgáló sportköröket. Különböző tehetségműhelyekben vehetnek részt tanulóink: fizika, matematika, angol, magyar, színjátszó, majorette, labdarúgás, asztalitenisz, úszás, sakk, néptánc. Iskolájukban évek óta folyik sikeres tehetséggondozás a Debreceni Egyetem munkatársainak irányításával. 2011 óta Akkreditált Tehetségpont intézményként dolgoznak.

Mindezen információk birtokában nagyon vártuk, hogy az iskolába visszatérvén óra és műhelymunka látogatásokon vehessünk részt.

 

 

Az iskolától egy kellemes sétányira, a városi uszoda ad otthont az ÚSZÁS foglalkozásoknak, melyet Zalán Csaba tanár úr tartott. Lelkesen mesélt a lehetőségeikről. Már a bemutató óra előtt ízelítőt kaphattunk módszertani leleményességéről, és egy jól felépített, egyénre, csoportra differenciált sportfoglalkozás gyakorlati tapasztalatokkal is alátámasztotta mindezt.
Mi mindenre jó egy toll, egy konzerves doboz, hogyan lehet tudatosan elemeire bontani egy mozgássort. Azt is láthattuk, hogy nemcsak vízben lehet erősíteni, és igen egyszerű módszerekkel a „parton” végzett gyakorlatok is szolgálatunkba foghatók. Az óra tökéletes példája volt annak, hogy hogyan lehet egyszerű eszközökkel színessé, mozgalmassá tenni az olykor monotonnak tűnő edzéseket.

Számunkra, akik nem tanítjuk úszni tanítványainkat csak esetleg saját gyermekeinket, nagy élmény volt maga a gyönyörű környezet is. A bemutatott feladatok pedig biztosan megmaradnak emlékezetünkben, hiszen egyszerűek, változatosak és élményszerűek voltak.

Néhányan a tehetség gondozó SAKK műhelyfoglalkozást tekintettük meg, melyet Huszti Erika tanító tartott. Először egy Pentaminó nevű játékkal ismerkedhettünk meg, ami nagyon egyszerű, a játékhoz szükséges elemek, akár házilag is elkészíthetőek, és a sakktáblán, ragyogóan használhatóak.

Szinte együtt okoskodtunk, ahogy a gyerekek „tapétáztak”, hiszen a sakktábla befedése a cél a Pentaminó elemivel. A sakk, mint tehetséggondozó eszköz már régóta használatos, és most megint fénykorát éli.

Most 3-4. osztályos gyerekeket láthattunk, amint újrajátszották, Napóleon és Kempelen Farkas által épített sakkozó gép játékát. Előtte persze belecsempésztek a foglalkozásba, egy kis környezetismeretet, hazánk határának és szomszédos országainak összefoglalásával, egy kis matematikát, azzal, hogy ki milyen életkort élt meg, és természetesen egy kis sakk történelmet a sakkgép működéséről beszélgetve. A lépéseket nagy figyelemmel követték le a gyerekek. Természetesen a sakk alapfogalmaival, a sakkfigurák értékrendszerével, a sakkjáték céljával, okos, és fontos szabályaival teljesen tisztában voltak a gyerekek. A foglalkozás végén, még egy bingi-bongi figyelem fejlesztő játékot is láthattunk, aminek nyomon követése, még tőlünk felnőttektől is nagy figyelmet kívánt, persze jót mulattunk, amikor egy - egy számnál végre ki lehetett mondani a bingi-bongi szót.

A „LOGI MATEK” bemutató óra egy tehetséggondozó szakkörből adott ízelítőt számunkra, ahol a gyerekek csiszolhatták logikai képességüket játékos keretek között. Révész Éva tanárnő bevezetésként elmesélte nekünk, hogy egy véletlen folytán indult el a kezdeményezés, hiszen pár évvel ezelőtt egy iskolai versenyt rendeztek a gyerekeknek, aminek feladatait az otthonról elhozott saját logikai társasjátékokból állított össze. A tanulók között olyan sikert aratott, hogy a későbbiekben szakkör formájában bontakozott ki. Később egy pályázaton nyert állami támogatásból sok új és hasznos játékot vehettek. A szakkör hetente egyszer délutánonként van az iskolában. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyengébb képességű tanulókat is hozzásegíti a matematika szeretetéhez, hiszen képességeik, készségeik látványosan fejlődnek, minek köszönhetően az órákon is jobban teljesítenek. A gyerekek 2-4 fős csoportokban mutatták be a játékokat, amiket mi is kipróbálhattunk. A paletta nagyon színes volt - Amőba, Malom, Rubik kocka, Quarto, Sudoku, Ligretto, Gobblet - mivel a legegyszerűbb és legismertebb táblás társasoktól, az erőt próbáló térbeli játékokig sok új, és már általunk is kedvelt, alkalmazott feladatokba nyerhettünk betekintést.

A 3. osztályosok két tannyelvű osztályának ANGOL óráját tekinthettük meg. Elámultunk a harmadikos gyerekek angol nyelvi szókincsén, kommunikációs készségén. Kiváló, változatos, szórakoztató tanórát láttunk, a lelkes Szilágyi Zoltán tanár úr változatos feladatok során csillogtatta meg módszertani eszköztárát, volt nyelvtani feladat, ének, beszélgetés, és rengeteg gyakorlás. A tanóra jó hangulatban telt, és mi is elleshettünk egy remek quizfeladatot, amit majd beépíthetünk a tanóráinkba.

Egyik csoportunk egy „ÖKO” bemutató órán vett részt. A szakkört Biacsné Bajusz Szilvia tartotta. Mint megtudtuk tőle, az iskolában két ilyen szakkör működik, a negyedikesek, ill. az ötödik-hatodikosok vehetnek részt benne, heti egy alkalommal. Már az óra megkezdése előtt beszélgetésbe elegyedtünk a gyerekekkel, a nagyon barátságos, szeretetteljes légkörben tapasztaltuk , hogy mennyire „elkötelezett természetbúvárokkal” van dolgunk.

A foglalkozás nagyon jól felépített volt. A különböző talajfajtákkal, azok tulajdonságaival, felhasználási lehetőségeivel ismerkedtek meg a gyerekek. Többszörös megerősítéssel: tanár magyarázata, kivetített feladatleírás, kísérleti eszközök álltak a gyerekek rendelkezésére, akiken látszott, hogy jól boldogulnak a kémcsövek, főzőedények, borszeszégők világában is.
Három talajfajtát vizsgáltak: agyagot, virágföldet és homokot. Kísérletekkel vizsgálták meg ezek vízáteresztő képességét, levegőtartalmát, nedvesség, és humusz tartalmát. A tapasztalatokat a gyerekek önállóan fogalmazták- és beszélték meg, majd a csapatok 1-1 keresztrejtvény is megfejtettek a témával kapcsolatban. Az óra végén még maradt idő, hogy közösen megnézzék és meghallgassák Orbán Tamás Föld dalát. Nagyon jól felépített, nyugodt, élményszerű foglalkozást láttunk.

A bemutató foglalkozásokat követően előadásokat hallgattunk meg az iskolai „Jó gyakorlatokról”.

Először a „6HATÓS MATEMATIKA” tehetséggondozó műhely munkáját mutatta be Juhászné Kuzma Edit tanárnő. Előadásában végigvezetett bennünket azon az úton, melyen hosszú évek alatt eljuttatta tanítványait a sikeres versenyeredmények eléréséhez.

Ezt követően „FEKETÉN A HÓFEHÉR” tehetségműhelyben folyó munkáról kaptunk beszámolót Huszti Erikától. A hagyományos sakk mellett bővíthetik tudásukat a Francia sakk, Fischer sakk, Árnyéksakk, Tandemsakk szabályainak elsajátításával. Kipróbálhatják az udvari sakkot, malmot óriás figurákkal, illetve a Cikcakk sakk dalt énekelve, mozgással megjeleníthetitek kedvenc sakkfiguráitokat. Különféle játékokat tanulnak meg a - Pentominó, A török és a tehenek, Bingi–Bongit.

Utolsó előadásként Kós Nóra pszichológus, gyógypedagógus értekezését hallgattuk meg a „TEHETSÉGFEJLESZTÉS PSZICHOLÓGIAI KÉRDÉSEI” címmel.

„A tehetség az értelmi képesség (az intelligencia), a kreativitás (az eredetiség) és a feladat iránti elkötelezettség (szorgalom, kitartás) egybeesése.” /Renzulli/ - ennek a vezérfonalnak mentén fejtette fel a tehetség felismerésének, kibontakoztatásának, gondozásának útját, pszichológiai kérdéseit.

Többek között kiemelte a pedagógus személyiségének igen fontos szerepét a tehetséggondozásban. Előadása segítségével azonosítottuk a tehetséges gyermek pozitív és negatív személyiségjegyeit, megismerhettük pszichológiai nehézségeiket.

A program zárásaként igazi nagy élményben volt részünk. Az iskola 2006 óta működő színjátszóköre – melynek diákjai több eredménnyel is büszkélkedhetnek (Országos gyermekszíntásztó találkozó – ezüstérem; Gyermekművészeti fesztivál - egyéni különdíj) - a Reformáció 500. évfordulója alkalmából feldolgozta LUTHER MÁRTON ÉLETÉT. Ezt a színdarabot Himerné Duló Erika rendezte. A szöveget és a zenét a Luther című film és egyetemi előadások alapján Ő és a férje Himer Péter írták.

Végezetül néhány záró gondolat K. Nagy Emese: Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal című írásából:
„A nevelési cél, hogy biztonságos, derűs légkörben egyéni képességeiknek megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel, a játékkal. Emellett konkrét cél, hogy az alapoktatás befejezésével a gyermekek legyenek életkoruknak megfelelően önállóak, magabiztosak, legyenek képesek gondolataikat érthetően közölni, tudjanak a közösség elvárásaihoz megfelelően alkalmazkodni, érzelmeiket szocializált formában kifejezésre juttatni. Legyenek derűsek, bizakodóak, egymást elfogadóak. Tevékenységünkkel a játékokat helyezzük a középpontba, és katalizátorként alkalmazzuk azokat a gondolkodási, a társadalmi és érzelmi készségek elsajátításában.”

Zámbóné Karner Anikó

tantárgygondozó-alsó tagozat

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com