Evangélikus Pedagógiai Intézet

● Cím: 1085 Budapest, Üllői út 24. ● E-mail: epszti@lutheran.hu ● Telefon: +36 (1) 429-2036

facebook (1) Facebook:www.facebook.com/evangelikusneveles/   youtube Youtube: Evangélikus Nevelés   instagram (1) Instagram:evangelikusneveles

Beszámoló a matematika-fizika tehetséggondozó táborról

Bonyhád, 2015. június 25.  

Már évek óta többször jelezték a pedagógus-kollégák, hogy hasznos lenne az evangélikus iskolák matematika tehetséggondozását egy diákok számára szervezett táborral támogatni.

Egyrészt az EPSZTI létrejötte, másrészt a 2015 elején megjelent Nemzeti Tehetség Program-pályázat lehetőséget biztosított ilyen tábor szervezésére.

  

 

A program összeállítása

A pályázat feltétele volt a „2015. a Fény éve” témakörhöz való kapcsolódás. ezért a programban matematikai és fizikai témák is szerepeltek. A fizikaiak kifejezetten a fénytan témaköréből, a matematikai témák egy része is kapcsolódott a fénytani ismeretekhez, pl. olyan geometriai szélsőérték-problémák, amelyek fénytani jelenségeken alapulnak. 

Igyekeztünk olyan programot összeállítani, amely hasznos ismereteket nyújt, de a nyári körülményekhez igazodva érdekes, változatos is. Ezért voltak benne matematikatörténeti, fizikatörténeti érdekességek, matematikai játékok, fénytani kísérletek demonstrációs eszközzel és tanulókísérleti eszközzel, és esti csillagászati megfigyelés. Ez utóbbi az eredeti pályázati programban nem szerepelt, de közben az iskolánk kapott egy nagy teljesítményű távcsövet és az adott estére kölcsönbe kaptunk egy szintén nagy teljesítményű Newton-távcsövet is.

A 30 órányi tematikus előadásokon kívül szabadidős foglalkozásokat is szerveztünk a diákok számára. Esti programban számos fejlesztő játékot (pl. Rubik eszközök, ördöglakatok) mutattunk, és ezek a szabadidőben végig rendelkezésre álltak. Az EPSZTI támogatásával egy pécsi kiránduláson is részt vettek a tanulók, és az egyik program a planetárium látogatása volt, tehát ez is kapcsolódott a Fény éve témakörhöz.

Megvalósítás

Mivel a programok egy részéhez ajánlott volt a tizedikes tananyag ismerete, ezért elsősorban 10. évfolyamos középiskolások számára hirdettük meg a témahetet, úgy, hogy iskolánként 2-3 főt hívtunk. Annak ellenére, hogy előzetesen igényelték az iskolák a tábort, volt néhány középiskola, ahonnan nem tudtak jönni diákok. (Több helyen osztálykirándulás volt ezen a héten, néhány iskolában a 10. évfolyamosok előrehozott érettségit tettek.) Így 9 iskolából jött össze a harminc diák, úgy hogy a győri és a bonyhádi gimnáziumból az eredetileg meghirdetett 3 főnél többen jöttek.

2015. június 15-től 19-ig egy nagyon érdeklődő 30 fős diákcsoport vett részt a táborban. Annak ellenére, hogy a tanulók alapismeretei igen széles körben szóródtak, a tanulók döntő többsége igen aktívan, érdeklődve vett részt a foglalkozásokon.

A 30 órányi szakmai foglalkozáson sok hasznos ismerettel találkoztak. Különösen nagy érdeklődés volt a logikai feladatok iránt. Emellett a foglalkozásokat vezető hét tanár igyekezett sok érdekességet bemutatni. Egyrészt a matematika és fizika sokszor összefonódó történetéből, másrészt a bemutatott ismeretek gyakorlati alkalmazásáról. Pl arról, hogy hogyan működik Fermat-elv alapján a parabolaantenna, hogyan sikerült az első lézert előállítani, hogyan történt a lehallgatás az ókorban elektronikus eszközök nélkül is.

A szabadidős programokon is aktívan, érdeklődve vettek részt, sok értelmes kérdéssel, hozzászólással tették közvetlenebbé a programokat. A külső résztvevők, pl. a planetáriumi program vezetője is dicsérték a csoportot.

Azokat a tanulókat, akik rendszeresen aktívan kapcsolódtak be a foglalkozásokba, a témahét végén könyvjutalomban részesítettük, így a tanulók több mint fele nemcsak ismereteket, hanem jutalomkönyvet is vitt haza. Különösen érdeklődő és aktív volt Bordy Lőrinc Deák-téri, Jäkl Szabina győri és György Levente bonyhádi tanuló.

Minden visszajelzés azt mutatta, hogy a tanulók jól érezték magukat a táborban, hasznosnak tartották, és élmény volt számukra, hogy a többi evangélikus középiskola tanulóival egy hetet együtt tölthettek.

Az utolsó foglalkozáson megkérdeztem, hogy ha jövőre lenne ilyen tábor, akkor ki venne részt szívesen? Mindenki azt mondta, hogy szívesen jönne újra.

A pályázati programhoz vásárolt fizikai eszközöket, játékokat, szakkönyveket a tanulók használták a foglalkozásokon.  A programot a tervezett formában, a pályázatban leírtak szerint sikerült megvalósítani, és jó lenne lehetőség a folytatásra. 

A gyerekek visszajelzései közül néhány:

„A tábor összességében nekem tetszett. A fizika részén: Wiandt tanár úr mutatott érdekességeket, illetve a számolási feladatokat találtam érdekesnek. A matek részén a tanárok egyes feladatai, foglalkozásai szerintem szépen egymásra épültek, jól kidolgozott (ötletről ötletre haladó) feladatsorokkal találkoztam.” 

„A csapat tudásbeli megosztottsága elég nagy volt, de ezt a problémát a tanárok áthidalták.” 

„Zavaró volt az, hogy az órák fényhez kapcsolódó részénél többször hallottuk ugyanazt, például a Fermat-elvet háromszor magyarázták el.” 

„A csillagászati program nekem nagyon tetszett és a tábort összességében élveztem. Érdemes volt elmenni, már csak az új ismeretek miatt is.”

 „A matektábor nagyon jó volt, jól éreztem magam. Nem csak a szabadidős programokon, hanem a foglalkozásokon is. Sok új, hasznos dolgot tanultam matematikából és fizikából is, és sok érdekességet hallottam például Fermat-ról és a nagy Fermat-tételről. A pécsi kirándulás is nagyon tetszett, közben sok új barátot szereztem.”

 

Bonyhád, 2015. június 25.  

Dr. Katz Sándor, a témahét szervezője 


  • Alapértelmezett rendezés
  • Cím szerinti rendezés
  • Dátum szerinti rendezés

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com