Evangélikus Pedagógiai Intézet

● Cím: 1085 Budapest, Üllői út 24. ● E-mail: epszti@lutheran.hu ● Telefon: +36 (1) 429-2036

facebook (1) Facebook:www.facebook.com/evangelikusneveles/   youtube Youtube: Evangélikus Nevelés   instagram (1) Instagram:evangelikusneveles

Akikre büszkék vagyunk!

1. rész

Szerettük volna már jóval korábban megírni, világgá kürtölni, kik a szakmánk és hivatásunk legjobbjai… Pontosan úgy, ahogyan ezt minden évben tesszük a tanév vége felé, a Nyári Evangélikus Pedagógus Akadémia ünnepélyes díjátadó gálája során. De az idén az egészségügyi veszélyhelyzet felülírta ezt a tervünket, s hiába tettük át az ünneplést őszre, az Országos Tanévnyitó Konferencia napjára, végül ugyanezen okokból ezt az időpontot is le kellett mondanunk.

Azonban ez nem változtat a tényeken, hogy idén is voltak és vannak „legek” a nevelésben és az oktatásban. Őket terjesztik fel az intézményvezetők az „Év óvodapedagógusa”, az „Év tanítója” és az „Év tanára díjakra”, a díjakat pedig egyházunk Nevelési és Oktatási Bizottsága ítéli oda.

A diákok és a szülők véleménye ugyanolyan fontos, mint a „szakmáé”, ezért ők az EPSZTI által alapított „Arany Lélek díjra” nevezhetik be az értük legtöbbet tevő, nekik legtöbbet jelentő pedagógust.

S mert az ünnepi alkalmak elmaradtak – így a díjazottakról sem esett eddig szó. Ezt pótoljuk most egy rövid méltatás keretében, hogy mindenki megismerhesse őket és alkotó-teremtő munkájukat.


Cikkünk első részében ismerjék meg az idei „Arany Lelkeinket”!

A Nemzetközi Mosolyrend példáján az Evangélikus Pedagógiai Intézet – a 2016. évtől kezdődően – megalapította a saját különdíját „Arany lélek” néven. Erre a díjra minden tanév végén a MEE nevelési-oktatási intézményeiben tanuló diákok, valamint az óvodáinkba járó gyermekek képviselői adhatnak be jelölést.

Örömmel jelentjük, hogy a felterjesztett pedagógusok népes mezőnyéből a 2019/2020-as tanévben ketten is „Arany Lélekké váltak”: Ráczné Hock Erika óvónő és Szabó Pál tanító.

    

 

  

 

Kik ők, s miért gondolják a gyerekek és a szülők egyaránt úgy, hogy Erika néni és Pali bácsi a „pedagógusok leges legje”?

 

Ismerjük meg Ráczné Hock Erika óvónőt és „Arany Lelket” is!

Jelölő: az Örömhír Evangélikus Keresztyén Óvoda (8200 Veszprém) Napsugár csoportjába járó gyerekek. A gyermekek és szülők nevében Dr. Kosztyánné Dr. Mátrai Rita (szülő) írta a felterjesztést:

 

„Amikor a pályázati kiírást elolvastuk, nyilvánvaló volt számunkra, hogy erre Ráczné Hock Erika óvónénit jelölnünk kell, hiszen ő már negyven éve él a hivatásának a maga kiegyensúlyozott lelkiségével, hitével, megbízható, szelíd és kedves személyiségével.

A Napsugár csoport szülői közösségében jelenleg is vagyunk egy páran, akik már 2011-ben is – az akkor létrejött – Örömhír Evangélikus Keresztyén Óvodába íratták első gyermeküket. Egyetlen 17 fős csoporttal indult el az óvoda, így az akkori szülőkkel együtt az óvónőket is jobban megismertük. A most nyugdíjba készülő, de akkor „még csak” 30 éves óvónői tapasztalattal rendelkező Erika néni már az óvoda elindulását, evangélikus jellemzőinek kialakítását is segítette. Nagy örömet jelentett számunkra, hogy a veszprémi evangélikus gyülekezet tagjaként hitét hitelesen megélő óvónővel indulhatott el az óvoda. Ő ezt kihívásnak, új szakmai feladatnak tekintette. Ő az, aki a mai napig szívvel-lélekkel szervezi a kollégáival közösen előadott bábelőadásokat, dramatizálásokat, közös énekléseket és családi programokat egyaránt, amelyeken szülő és kisgyermek egyaránt jól érzi magát.
A zene különösen fontos szerepet tölt be az életében: ő maga gyönyörűen játszik többféle furulyán, valamint hegedűn, a gyerekek pedig nemegyszer Mozart vagy éppen Vivaldi zenéjére alszanak el ebéd után. Gyermekeink rengeteg éneket, énekes játékot is tanulnak tőle, ezekből mi, szülőként otthon rendszeresen kapunk ízelítőt.

Erika néni szívesen vesz részt továbbképzéseken, s próbálja ki az újabb módszereket, melyekről szülői értekezleteken mi is kapunk tájékoztatást.

Nyitott az újabb pedagógiai módszerekre és szívén viseli az SNI-s gyermekekkel való foglalkozást is.

Szülőként az elmúlt évek alatt is megtapasztalhattuk, hogy türelmes, csendes személyiségével, kreativitásával elvarázsolja az óvodásokat – még minket is –, így nyugodt szívvel tudjuk rábízni gyermekeinket. Életére és munkájára egyaránt jellemző a pedagógusi szakma és a gyermekek iránti szeretet, alázat és tisztelet. Szakmai elhivatottsága, nyitottsága, hite, bölcsessége példamutató mindenki számára.

 

Szülők mondták

„Erika az első pillanattól fogva nagyon szimpatikus volt számomra. Azt gondolom, ő azon kevés óvónő közé tartozik, aki szívvel-lélekkel a gyermekért van/volt mindig is, és akinek ez nem csak a munkája, hanem egy életre szóló hivatása.”

„Annyira kedves, szívmelengető volt számomra, mikor például reggel a gyermekemen azt látta, szomorúan megy be a csoportszobába, ő egyből ölbe vette, simogatta, hogy megnyugodjon, érezze a szeretetet, és azt, hogy jó helyre jött. Ez mindig olyan jó érzéssel töltött el, és biztos voltam benne én is, hogy a gyermekem valóban a lehető legjobb helyen van.”

„Jó volt vele beszélgetni. A hangja olyan megnyugtató, kedves, őszinte. Ugyanezt érzékeltem akkor is, amikor a gyerekekkel beszélt. Szépen, nyugodtan, kedvesen terelgette és nevelgette őket.”

„Egyszerűen mindig úgy viselkedik, mint egy angyal. MINDIG.”

„Nekem Erika néniről az a kedves emlékem van, amikor hatalmas lélekjelenléttel kezelte azt a helyzetet, amikor az egyik gyermeknek eltört a csuklója: bekísérte, megnyugtatta, mi hívtuk a mentőket, addig mellette volt, vigasztalta.”

„Mindig nyugodt, megfontolt, csendes, türelmes a gyerekekkel. Csak csendesen, szépen hallottam beszélni őt mindig.”

„Az a kedvesség, szeretet, ahogy a gyermekek felé fordul, leírhatatlan. Gyermekem mesélte, hogy amikor elesett az udvaron, Erika néni azonnal odament, az ölébe ültette és megvigasztalta. Van benne valami megfoghatatlan, amivel azonnal megnyugtat minden gyermeket, ezzel pedig minket, szülőket is. ”

„Megnyugtató és jó érzés volt Erika nénire hagyni gyermekeinket, még olyan reggeleken is, mikor a gyermek nehezen búcsúzott. Tudtam, hogy szeretettel veszi körül, megnyugtatja a gyermeket. Kedves és türelmes óvónő, öröm volt nézni a folyósóról, ahogy kommunikált, bánt a gyerekekkel. Izgalmas feladatok, mondókák, énekek kiszűrődő zajok hallatán mindig olyan érzésem volt, bárcsak nekem is ilyen óvónénim lett volna annak idején...”

„Mi még első gyermekünkkel ismertük meg Erika nénit, miután fél évet egy másik óvodában töltöttünk. A különbséget az egész család megérezte: gyermekünk megnyugodott, ismét kiegyensúlyozottá vált, és ez igen pozitívan hatott az egész családra. A reggeli indulás is sokkal könnyebbé vált. Az is tetszik, hogy Erika néni kedvessége az óvoda falain kívül is ugyanúgy

megmarad; amikor például összefutunk a buszon, ugyanezt tapasztaljuk. Neki tényleg arany lelke van.”

 

Gyermekeink mondták

„Azért szeretem Erika nénit, mert...”

„... olyan kedves, hogy amikor a tornateremben vagyunk, ki szokta engedni a járgányokat. De most nincs ott, és nagyon hiányzik. Ő a kedvenc óvónénim.”

„... ő szokta mondani, hogy ügyes vagyok.”

„... ő mindig játszik velem. Most nincs az oviban sajnos, hiányzik.”

„... ő nagyon szerelmetes.” (Jelentése: Erika néni nagyon szereti őt.)

„... Nagyon szeretem, mikor furulyázik, főleg a magyar népmesés dallamot. Azt is szeretem, amikor mesét olvas. Megvigasztalt, ha szomorú voltam.”

 

 

Szabó Pál – Pali bácsi

 

 

Jelölő: Podmaniczky János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola 2.b osztálya, ahol a gyerekek gondolatait és véleményét az osztály nevében Dukai-Kiss Gabriella (szülő) így küldte el:

 

„Hogy kicsoda Pali bácsi? Ha csak egy pár szóval kellene jellemezni, akkor ezek a szavak jutnak eszünkbe róla: humor, örök jókedv, optimizmus, zeneszeretet, motiváció, következetesség, küzdés, kitartás és végtelen alázat a munka és a környezet iránt.

Az intézmény apraja – nagyja ismeri őt, hiszen mindenkihez van egy kedves szava. Aktívan részt vesz az iskola életében: ő az évente megrendezésre kerülő Kulturális Szemle és a DÖK főszervezője, de a családi napoknak, a nyári káptalanfüredi tábornak is ő a fő motorja. A családi istentiszteletek kórusának tagjaként pedig gitár kísérettel erősíti a csapatot. Szabadidejében amatőr színészként különböző szerepekben mutathatja meg tehetségét. Délutáni napköziben is kedvenc tanárbácsiként emlegetik az alsósok, mert jellemzően valami új, valami más kerül terítékre itt is: egy új ének, hajtogatás, kreatív feladatok, szituációs játékok… vagy csak egyszerűen beáll csapattagként maga is játszani: az udvaron focizik, kidobósozik, fogócskázik a kisebbekkel. Megszűnnek az osztályok, nincs elsős és negyedikes, egy csapat van, az éppen ott lévő napközisek csapata. A gyerekeknek játékos formában tanítja meg, hogyan kell korosztálytól, nemtől függetlenül megtalálni azt a programot, amiben mindenki jól érzi magát. A gyermekek érzelmileg kötődnek Pali bácsihoz, aki egyben példa is sokuk számára. A napközibe érkező szülők pedig rögtön tudják, merre vannak a „kettőbés” gyermekek, hiszen fürtökben lógnak Pali bácsin. Ő pedig minden nap ugyan olyan türelemmel és odaadással játszik velük újabb és újabb játékokat.

Fontos számára az egészségmegőrzés (naponta többször figyelmezteti a gyerekeket az folyadékbevitelre, a zöldség-gyümölcs fogyasztására, mozgást iktat be az órák közé) és a környezetvédelem (szelektív hulladékgyűjtés), amit napi szinten közvetít a gyermekek felé.

Pali bácsi tanítási módszerére jellemző minden, ami a megszokottól eltér. Korábban autista gyerekekkel foglalkozott, innen is a rengeteg türelme, alázata és tapasztalata. A gyerekekkel elsősorban a tanulás szeretetét igyekszik megkedveltetni. Lehetőség szerint, minden órán játékos eszközökkel és informatikai megoldásokkal (pl.: projektor vagy egyéni QR kód felismerő program használata) érteti meg a fiatalokkal az aktuális tananyagot. Rengeteg kisvideót készít (saját hangalámondással) tananyag-mellékletként, és ezeket a szülőkkel is megosztja a könnyebb érthetőség, illetve a gyakorlás elősegítése érdekében. Nagy energiát fektet a gyerekek motivációjára és egyedi apróságokkal jutalmazza az egyéni fejlődést. Mindig az egyéni képességeket nézi, ezek alapján fejleszti a gyermekeinket. A tehetséggondozás és a fejlesztést igénylő gyermekek között sosem tett különbséget, mindenkit a képességének kibontásához szükséges módon erősít. Az egyéni fejlesztést igénylő gyerekekre nagy hangsúlyt fektet.

A 2. osztályt elkezdve, matematikát, ének-zenét, testnevelést tanított, ám a második félévben egy nem várt fordulat következtében egyik napról a másikra osztályfőnöki szerepben kellett helyt állnia.

A legnagyobb odaadással és szeretettel vállalta ezt a kihívást.

Ezt a váratlan helyzetet nehezítette tovább a március közepén kezdődött járvány, mely mindannyiunk életében nagy változást hozott. Az online oktatásra való átállásban is nagy segítségünkre volt Pali bácsi. A mindennapjaink részévé vált: „megjelent” a nappaliban, a gyerekszobákban, a konyhaasztaloknál akkor, amikor bejelentkezett a Zoom programon keresztül online órákat tartani, és a rá jellemző humorral, és kedvességgel üdvözölte az éppen háttérben teregető, vasaló vagy főző szülőket.

Szülői közösségünk szerencsésnek érzi magát, hogy gyermekeink Pali bácsi szárnyai alatt nevelkedve maguk is szárnyra kaptak. Példát mutat nekik abban, hogyan kell helyt állni akkor, ha váratlan helyzet adódik, amely gyors reagálást igényel. Nap-mint nap tanulhatnak Tőle, hogyan kell az életben a dolgok pozitív oldalát meglátni, hogy minden rosszban van valami jó. Ha esetleg meg is törnek vagy kudarc éri őket (például egy - egy dolgozat kapcsán), akkor is ott áll mellettük és gyakorló példákkal segíti őket. Megmutatja, hogy képesek rá, meg tudják csinálni, hiszen fel lehet állni minden helyzetből.
Szülőként az is fontos számunkra, hogy gyermekeink biztonságban vannak, nem csak az iskola által biztosított helyszínen, hanem Pali bácsi személyes varázsának köszönhetően is. Öröm látni, hogy gyermekeinknek nem csak a lexikális tudása nő, hanem az érzelmi intelligenciájuk is fejlődik. Fontos számára a gyerekekkel kialakított jó viszony, az érzelmi kötődés mindkét oldalról. Mindent meg is tesz azért, hogy ez minden gyermek esetében előbb vagy utóbb, de kialakuljon, hiszen csak egy bizalmi kapcsolat lehet az alapja annak, hogy közösen, együtt tudjanak a nekik szánt úton haladni. Felelősnek érzi magát a 26 kisgyermekért, akiket az Úr rábízott. Mindent megtesz azért, hogy a gyerekek lelkileg kiegyensúlyozottak, boldogok legyenek. Szakmai teljesítménye, az önzetlensége, a gyerekek iránt tanúsított végtelen szeretete, gondoskodása példaértékű lehet mindenki számára.”

Szöveg: Libor Erika a felterjesztő szülők és gyerekek levelei alapján
Kép: Magyari Márton

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com