A továbbképzés résztvevői a Luther Márton Kollégium előtt.
Az EPSZTI idén első alkalommal nyerte el a lehetőséget, hogy képzőként részt vegyen a határon túli magyar pedagógusok továbbképzésének lebonyolításában.
A téma, amelyet ajánlottunk, és amelyre 21 pedagógus érkezett Erdélyből, Kárpátaljáról, Felvidékről és Délvidékről, szorosan kapcsolódik az EPSZTI és partnerei által megvalósított ERASMUS+ projekthez, melynek címe: Esélyteremtő együttműködési hálózat kialakítása.
Az augusztusi továbbképzés céljaként megfogalmaztuk, hogy a résztvevők legyenek képesek a hátrányos helyzetű és a lemorzsolódás veszélyének kitett tanulók felzárkózási esélyeinek növelésére. Bővüljön eszköztáruk a tanulók iskolai előmenetelének támogatására, a diákok egyéni fejlesztésére vonatkozóan. További célunk volt olyan technikák megismertetése, melyek segítségével növelhető a családok és az iskola közötti együttműködés, növekszik a szülői felelősségvállalás a lemorzsolódás csökkentése érdekében. A képzés egészét a gyakorlati megközelítés jellemezte.
Közös feladatmegoldás, alkotás csoportmunkában
A továbbképzésnek a Luther Márton Kollégium adott otthont. A szakmai programot Majorosné Lasányi Ágnes és Dr. Tratnyek Magdolna vezette, amelybe az EPSZTI részéről Valentinyi Erika és Oláh Róbert is bekapcsolódott.
A feldolgozott témakörök:
- Ráhangolást, hangulatteremtést segítő gyakorlatok.
- Együttműködés, szociális készségek fejlesztése.
- Hátrányos helyzet, fogalomértelmezés. Okok és következmények.
- Statisztikák és ami mögötte van. SNI, lemorzsolódás. nemzetközi adatok, adatértelmezés, helyi sajátosságok. Mit tehetünk a lemorzsolódás ellen?
- Az Evangélikus Roma Szakkollégium és az általa működtetett mentori rendszer bemutatása.
- Hídépítés a családok felé. Az Utak és hidak c. kézikönyv megismerése.
- Az esettanulmány, mit a megismerés és feldolgozás módszere.
Alkalmazott módszerek:
- Reflektív szövegfeldolgozás
- Csoportmunka
- Egyéni és páros feladatmegoldás
- Szituációs gyakorlatok
- Interaktív előadás
A megismert gyakorlatokat a gyerekek és szülők körében is tudják majd alkalmazni.
Az Utak és hidak c. szakmai kézikönyvvel is megismerkedhettek a résztvevők
A képzés 30 órában, hétfőtől péntekig tartott és minden nap szabadidős programok is színesítették a szakmai tartalmat. Így segítettük, hogy az együtt töltött hét igazi feltöltődés lehessen.
A résztvevők visszajelzéseikben kiemelték a magas szakmai színvonalat, a gyakorlatközpontúságot, a képzők rugalmasságát. Megfogalmazták a kapott megerősítéseket, új módszereket, a megfelelő kommunikáció fontosságát a családokkal való kapcsolatépítésben. Többeknél is erőteljesen megfogalmazódott az a felismerés, hogy nekünk, pedagógusoknak kell lépnünk és keresni az utakat. Mindenki szeretné megosztani a tanultakat kollégáival.
„Nagyon sok mindenben segíteni fog a képzés, hogy eredményesebben tudjak együttműködni a családokkal. Elsősorban türelemre tanított meg, aztán arra, hogy hogyan működjek együtt a családokkal. Aztán a különböző országokból érkező kollégák tapasztalatai voltak érdekesek. E kitűnő szakmai felkészítés után teljesen másként látom az együttműködést a családokkal és azon leszek, hogy legjobb tudásomon keresztül csökkentsem a korai iskolaelhagyás számát. Nagyon jó hangulatú, tartalmas képzés volt”.
Dr. Tratnyek Magdolna
pedagógiai szakértő