A konferencia kiemelt témája Gyóni Géza életműve volt. Az apropót az adja, hogy a 2020-ban bevezetett új NAT irodalmi tematikájában a 11-12. évfolyamon bevezették a „XX. századi történelem az irodalomban” témakört, ahol a világháborúk tematikájában 1 órában a kötelezően tanítandó verseknél Gyóni Géza: Csak egy éjszakára című alkotása szerepel.
Gyóni Géza, aki evangélikus lelkészcsaládba született, 1914-ben került a lengyel frontra. Alkotásai jelentős részében a saját háborús élményeit jeleníti meg igen érzékletesen. Ez – amellett, hogy nagyon izgalmas – igazolja a kánonba emelését is, mert olyan első világháborús magyar költőről, aki saját élményből táplálkozva jeleníti meg a háború borzalmait, nem nagyon tudunk.
Megítélése sokoldalú, alkotásainak megközelítése is többféle lehet, ezért adott jó alkalmat a konferencia arra, hogy az evangélikus iskolákban tanító tanárok megismerjék a befogadástörténetét, a lehetséges tanórai megközelítéseket, valamint ezek érettségi tételként való feldolgozásának módját. Ezt jelenítette meg Dr. Érfalvy Lívia magyar-német szakos tanár, irodalomtörténész, aki a szakmai anyagok mellett anekdotákkal is szolgált a hallgatóságnak, mivel a költő halálának 100 éves évfordulója kapcsán már foglalkozott Gyóni Géza emlékezetével és a Fasori Evangélikus Gimnáziumhoz való kötődésével.
Az előadást megelőzően Balogh Eszter, a Gyóni evangélikus gyülekezet lelkésze a programot igehirdetéssel indította, ahol rámutatott, hogy miért ő a béke katonája irodalmi szempontból és igei oldalról megközelítve is. Ezt követően egy érdekes virtuális kiállítás bemutatásával vezette fel a szakmai napot. A gyülekezeti házban berendezett Gyóni emlékszobát mutatta be a résztvevőknek, ahol a költő életrajza mellett a szülei portéját, életének állomásait, használati tárgyait, katonakabátját, kézírását is elénk tárják, izgalmas, modern installációkon megőrizve a költő alkotásait.
A szakmai nap második felében a módszertani programok kaptak helyet. Kovácsné Komáromi Éva magyartanár, a Podmaniczky János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola humán munkaközösségének vezetője a tagozatváltás nehézségeiről szóló kutatását mutatta be.
Az alsó és felső tagozat közötti átmenet, illetve a nyolcosztályos gimnáziumba lépés nehézsége a humán tárgyak körében jól mérhető, kutatható. A nehézségek kiküszöbölésének módszereiből a gondolattérkép, az IPOO-módszer és a táblázattá alakítás módozatait részletezte az előadó.
Ehhez kapcsolódóan Ablonczyné Vida Bettina magyar-média szakos tanár, a Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda Általános Iskola és Gimnázium tanára egy sajátos János vitéz feldolgozást mutatott be, ahol a projektmódszeres feldolgozás mellett gamifikációval is dolgozott az 5. osztályos tanulókkal. Izglamas, lego, duplo, playmobil figurákból épített jelenetek, bábelőadás, de tollkupak nyáj alkotása és újfestés is szerepelt a módszerek között. A jó gyakorlat továbbfejlesztéseként egy izgalmas pontszerző játékot tárt elénk az előadó.
A szakmai programot Kecskeméti Lilla Hanna, a Sztehlo Gimnázium 10.c osztályos tanulójának szavalata színesítette.
A konferencia végén a résztvevők közösen döntöttek arról, hogy az egészségügyi veszélyhelyzetre való tekintettel a tantárgyondozói program következő elemén, ami az Úr érkezése szavalóverseny és a hozzá kötődő szakmai ankét lesz, szintén online, illetve videós formában szeretnének részt venni.
Kövessen minket a facebook-on is!
Az esemény linkje: https://www.facebook.com/evangelikusneveles/posts/282382290077230
Szöveg: Kecskemétiné Szilvási Zsuzsanna
Képek: Magyari Márton