Evangélikus Pedagógiai Intézet

● Cím: 1085 Budapest, Üllői út 24. ● E-mail: epszti@lutheran.hu ● Telefon: +36 (1) 429-2036

facebook (1) Facebook:www.facebook.com/evangelikusneveles/   youtube Youtube: Evangélikus Nevelés   instagram (1) Instagram:evangelikusneveles

Beszámoló támogató-segítő és alsó tagozatos tantárgygondozói programról

A magyarországi evangélikus általános iskolák és óvodák tanítói, óvodapedagógusai, gyógypedagógusai és fejlesztő pedagógusai szakmai napon vettek részt 2019. november 5-én.

 „Óvoda-iskola átmenet”


című program Budapesten az Evangélikus Középiskolai Kollégium vendégszeretetét élvezve Vargáné Rimóczi Gyöngyi támogató-segítő tantárgygondozó és Zámbóné Karner Anikó alsó tagozatos tantárgygondozó szervezésében valósult meg.
Az ország 20 intézményből, 56 pedagógus vett részt a szakmai napon. A program Magyarkúti Gyuláné Tóth Katalin lelkész áhítatával kezdődött.

A lelkésznő kiemelte, hogy Isten minden teremtményét egyformán szereti – nincs különbség ember és ember közt - ez az igazi esélyegyenlőség. Mindannyian kaptunk tálentumot, mely akkor tud igazán kibontakozni, ha rend, egység, harmónia uralkodik bennünk. Az együttműködés biztosítja a tehetséget röptető és a senkit el nem hanyagoló nevelést. Imádságában hálát adott az odaadó, gyermekszerető pedagógusok létéért.
A záróének sorai szolgáltak mindannyiunknak a napi programhoz útravalóul:

„Szolgálatra, tettre készen ma is útnak indulunk…”

A szakmai nap tényleges programja a tantárgygondozók köszöntése utána a „Hunyadi” modell bemutatásával kezdődött. Ráhangolódásként Németh Gábor Gergely, a soproni Hunyadi János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola igazgatóhelyettese mutatta be iskolájukat, pedagógiai programjaikat egy pár perces kisfilmen.

Kiemelte az iskolában folyó sok tevékenység közül a KÉZ és a TET programokat, a Szülők Akadémiáját, a szegedi egyetem által kidolgozott e-DIA mérés eredményességét. Ez a mérés minden iskola számára ingyenesen elérhető minden korcsoportnak. Részletes, szakmailag nagy segítséget nyújtó elemzése hozzásegíti a pedagógusokat a diagnosztikus mérést követő otatási-fejlesztési profil kiválasztásához.

Ezt követően került sor a tényleges „Hunyadi-modell” bemutatására. Az iskola a helyi pedagógiai szakszolglattal és a Nyugat- Magyarországi Egyetemmel együttműködve dolgozta ki beiskolázási programját.

Ennek bemutatására került sor az óvodapedagógus - Grieszler Zita tolmácsolásában. Bemutatta, hogy milyen szűréseket, prevenciós fejlesztéseket, konzultációkat végeznek egész évben. Kiemelte, hogy milyen fontos az óvoda és az iskola intézményen belüli kapcsolata. Ebben a munkában a pedagógusokon kívül részt vesz az iskolalelkész és a pszichológus is. Nagyon megkönnyíti a gyermekekkel való ismerkedést a kölcsönös látogatások, programok szervezése, mely segíti a gyerkeket is az átmenet buktatóinak kikerülésében.

 

A fejlesztő pedagógus – Horváthné Pál Adrienn elmondta, hogy a tanév rendjébe milyen módon illesztik be a megfigyeléseket, szűréseket, bemeneti méréseket. Bemutatta a már megvalósult programokat – például alapozó terápia az óvodában, Boldogságprogram, Sindelar-Zsoldos terápia.
Végül a még megvalósítandó terveikről beszélt, melyben kiemelte a szülőkkel való együttgondolkodás fotosságát.

Végül a tanító – Schöll Krisztina beszélt az iskola 20 éves múltjáról, az útkeresésekről és a jelenleg megvalósuló programokról. Mindenki nagy érdeklődéssel hallgatta, hogy a beíratás után az iskola 2-3 alkalommal szervez a leendő első osztályosoknak és szüleiknek osztályfoglalkozásokat. Ezek célja a gyermekek megismerésén túl a szorongás csökkentése, a szeptemberi iskolakezdés megkönnyítése. Előadásában kitért a tankönyvválasztás fontosságára, az előkészítő időszak feladataira, a tanmenetek helyi adaptálására, a tevékenykedtetve tanulás-tanítás fontosságára. Kiemelte a differenciálás fontosságát a gyermekek egyéni fejlődési eltéréseinek kompenzálása érdekében.

 

Mindhárom pedagógus előadásában az egybehangolt, tudatos és folyamatos tevékenységre hívta fel a figyelmet, mely az állandó szülői visszacsatolást és együttműködést feltételezi. Jól látni, hogy intézményeink többcélúsága elősegíti a hatékony gyermekek érdekében végzett munkát.
Az ebédet követően folytatódott a program az „Új kihívások az óvoda-iskola átmenet szervezésében az alfa generáció intézményes ellátásában” címmel Sebők Zsuzsa gyógypedagógus-pszichológus tartott előadást. Nyitó gondolatában megfogalmazta, hogy a beiskolázás sikerét a gyermek egész személyiségének fejlettsége, valamint az intézmények felkészültsége és „válaszkészsége” együttesen határozzák meg.

 

 

Előadásában bemutatta az iskolaérettség testi, gondolkodási, pszichés és társas jellemzőit. Kiemelte az alfa generációs gyermekek erősségeit és azokat a jellemzőket, mely az iskolakezdéskor jelen vannak generációjukban. Végül a pedagógusok számára adott útmutatót abban, hogy milyen lehetőségeik vannak az átmenet megsegítésében – kiemelte az érzelmi hangolódást, a kötődés támogatását.


A program interaktív foglalkozásokkal folytatódott. Óvodai csoortban illetve tanórai keretben alkalmazható didaktikai fejlesztő játékokat tanulhattak a jelenlévők a Sztehlo Gábor Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium fejlesztő pedagógusaitól - Körmendyné Felkai Gyöngyvértől és Nemesiné Zsolnay Orsolyától.

 

A gesztenye felhasználására tervezett számolási készség fejlesztésre láttunk példákat, játékokat, mondókákat, számolásos és tájékozódási feladatokat.

Ezt követően játékötleteket kaptunk a beszédészlelés fejlesztéséhez – megismertük a hangkosár, a hangmemori, a papagáj játék, táviratjáték – és még sok hasznos fejlesztő játék felhasználásának lehetőségét.

 

Végezetül néhány záró gondolat K. Nagy Emese: Gondolkodásfejlesztés táblajátékokkal című írásából:


„A nevelési cél, hogy biztonságos, derűs légkörben egyéni képességeiknek megfelelően fejlesszük a gyermekeket az életkoruknak legmegfelelőbb eszközzel, a játékkal…. Tevékenységünkkel a játékokat helyezzük a középpontba, és katalizátorként alkalmazzuk azokat a gondolkodási, a társadalmi és érzelmi készségek elsajátításában.”

A beszámoló teljes anyaga, képekkel innen (Adobe PDF Document icon )tölthető le


Vargáné Rimóczi Gyöngyi és Zámbóné Karner Anikó
tantárgygondozók

  • Alapértelmezett rendezés
  • Cím szerinti rendezés
  • Dátum szerinti rendezés
load more hold SHIFT key to load all load all

Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com